TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

ADA APA DENGAN EGO LELAKI!

Dalam kehidupan tidak ada yang mudah dan senang. Namun, di mana harus letaknya ego lelaki?


Ada apa dengan ego lelaki?

Seringkali dalam bergerak kerja atau berurusan sesama manusia, terbit masalah hati. Konflik yang wujud bagai perang dunia ketiga meletus. Si adam tidak puas hati dengan si hawa.

Katanya Inilah wanita. Sekali tergores, sekali terusik, payah nak sembuh. Prasangka tidak pernah luput. Mudah sangat tersentuh. Sensitif benar hatinya. Emosinya tidak dapat dibendung. Sentiasa mengikutinya. Menjadi pengawal peribadi yang setia.

Si hawa pula mengutuk ego si adam. Kalau sudah bermula satu ‘peperangan’ maka bersedialah si adam dengan ‘perisai’ untuk mematikan segala ‘serangan’ daripada si hawa.

Mereka berkelahi walaupun benda kecil. Bertegang urat leher walau perkara remeh temeh. Bermusim untuk dibuang yang keruh, mengambil yang jernih.

Nampak seperti kelakar. Tetapi tiada siapa yang terkecuali. Percayalah!



EGO SI LELAKI

Ya, memang benar ar-Rijal itu diciptakan untuk menjadi pemimpin, bukan diciptakan al-Khaliq untuk dipimpin. Dan untuk menjadi pemimpin yang berwibawa perlu ada sikap ego dalam kelembutan.

Tetapi pernahkah mereka terfikir?

Kaum adam yang selalu merasa ego dan gah dengan dirinya yang diciptakan sebagai golongan bertubuh sasa perlu melamar, merisik, meminang dan menikahi si hawa yang dikatakan golongan lemah.

Bila mana seorang adam itu punya hasrat untuk bernikah, maka dia perlu untuk memberi mas kawin kepada pihak hawa.

Cuba renungkan.

Apalah ada pada ego si adam untuk mencari seorang isteri?

Dia perlu seolah-olah ‘membeli’ wanita solehah tersebut daripada keluarga pihak hawa. Pernahkah terfikir, betapa ‘mahalnya’ darjat seorang hawa?

Allah angkat golongan ini begitu tinggi darjatnya, perlu ‘dibeli’ untuk dimiliki, manakala setelah bergelar ibu, syurga di bawah tapak kaki ibu sedangkan kunci bagi seorang hawa memasuki syurga adalah di tangan suaminya, bagaikan hubungan simbiosis lihatlah betapa hebatnya seorang hawa!

Betapa Allah itu Maha Hebat!

Tidak perlu merasa ego kerana Allah sudah menciptakan pangkat dan darjat yang tinggi kepadanya yang mana tiada diberi pada hamba yang bergelar ar-Rijal.

Moga-moga hawa tergolong di kalangan para solehah dan menjadi bidadari di taman syurga. Moga-moga adam tidak ego bertempat. Tidak seego dengan kuasa yang cuma setitik. Tetapi egonya sebagai seorang pemimpin, khalifah dan ketua keluarga wajar dalam mengemudi bahtera kehidupan ke syurga bersama hawa.

2 comments:

  1. Ego lelaki sememangnya tinggi, tetapi tinggi lagi ego saya. :) ego biar bertempat, inshaAllah semuanya okay.

    ReplyDelete
  2. Apa.ego tu apa?perlukan penjelasan..

    ReplyDelete

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST