TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

SAYA BANGGA DENGAN NAMA SAYA. ANDA?



Semua orang ada nama sendiri. Sama ada mak ayah yang beri atau orang lain yang beri. Nama kita sebenarnya sudah wujud sebelum kita sendiri wujud. Sudah termaktub di Luh Mahfudz. Tetapi apa yang menyedihkan pada hari ini, kita lebih suka orang panggil kita dengan nama manja atau singkatan sahaja. Senang, tak payah terbelit-belit lidah.

"Pelik. Nama punyalah panjang, sedap lagi tu...makna pun bagus. Tapi ada ke patut panggil mok je. Mentang-mentang dia gemok."

Kadang-kadang orang panggil kita berdasarkan bentuk fizikal badan, tabiat atau benda yang sinonim dengan diri.


**********

Nama saya pakcik saya yang namakan. Anda?

Pak cik saya namakan saya dengan arwah abang saya, Naim dan Na'imah. Tapi di rumah ayah saya panggil saya "akak" atau "nur". Ummi pula panggil "nur". Adik beradik saya pula bermacam-macam. Yang paling dekat dengan saya akan panggil "imah" 2 adik paling bongsu pula panggil "kakak", mungkin sebagai tanda hormat.

Kawan-kawan saya pula rata-rata panggil nama penuh "Na'imah". Saya selesa sahaja begitu.

Saya tak pernah terfikir untuk bertanya apa maksud nama saya. Saya jumpa sendiri maksud nama saya ketika masuk pertandingan hafizan peringkat sekolah rendah. Ketika itu saya darjah 5. Surah pertama yang panjang saya hafal, surah Al ghashiyah.

Seronok jumpa nama dalam Al quran. "Excited!". Satu-satunya surah tulis nama saya. Memang cepat saya hafal surah tu.

Saya berhenti pada ayat 8, "Beberapa wajah pada hari itu berseri-seri." Berulang-ulang kali saya baca agar menjadi doa. Agar betul-betul terjadi. Saya ingin dibangkitkan dengan wajah yang berseri-seri pada hari akhirat kelak.

Ketika saya baca surah ini saya dapati ustazah sekolah petang saya tulis nama jawi saya salah. Saya dah betulkan dan padam di buku latihan. Tapi ustazah betulkan semula. Pelik saya.

Cikgu Bahasa English saya pula selalu panggil "naimah". Tergagap-gagap mengeja "nai" "nai" "naimah". Budak lelaki di dalam kelas pun mengejek "nai" "nai". Kadang-kadang geram juga.


*****************


Bila saya masuk Sekolah Agama Tun Perak, ustazah arab saya tulis nama saya lain pula.

Pernah satu ketika, saya tertidur di meja paling hadapan ketika "prep" petang. Syok-syok tidur, tiba-tiba saya terdengar suara menjerit. Pantas saya bangun. Rupa-rupanya ustazah arab saya, merangkap ketua warden asrama perempuan menjerit nama saya kat satu kelas.

"Errrr........" Saya terpinga-pinga bangun.
"Ya na'imah. La' naum. Jangan tidur!" Tegur ustazah lagi.
"Nti punya nama na'imah, 'ain atau alif hamzah?" Ustazah tanya tapi tak berjawab.

Mamai.

"Kalau alif hamzah, memang patutlah nti suka tidur. Sebab maksudnya orang kuat tidur!"

Berderau darah. Satu kelas ketawakan. Terus "mood" belajar hilang.

Sejak peristiwa tersebut, saya akan pastikan semua orang sebut nama saya dengan betul. Saya yakin apa yang dicakapkan itu adalah doa. Memandangkan saya memang orang kuat tidur waktu "prep", saya akan pastikan selepas "prep" saya belajar walaupun melepas makan petang.


*************

Sejarah nama ini unik sebenarnya. Di situ kita mula merasakan satu penghargaan. Rasa berharga dan bersyukur punya nama yang indah. "Wajah yang berseri-seri" memang cantik.

Semalam saya kena "tegur" dengan seorang adik. Kenapa letak nama "Be Humble" di Facebook.

"Haha......" Saya gelak sambil menjawab biar orang susah nak cari.

Saya sebenarnya tidak ada alasan kukuh untuk mengelak. Saya tukar nama sebab saya ada krisis identiti pada waktu tersebut. Saya tak mahu orang kenal saya. Saya tak suka. Segan tahap gaban. Malu. Kalau nak kenal, kenal tulisan saya sudah cukup. Saya terlalu banyak kekurangan.

Tapi, bila adik tersebut menyentuh bab mak ayah. Terasa pula. Sepatutnya saya perlu bangga dengan nama saya. Apatah lagi di binti kan dengan nama ayah. Krisis identiti hanya tiada kesudahan. Itu malu tidak bertempat namanya walaupun saya akur sukar diubah kadangkala. Harap-harap saya dapat bertahan. Susah juga menjaga hati.

Nur Na'imah Bte Amarudin!

Anda pula bagaimana?

1 comment:

  1. nama saya Kamal Hakim bin Zainal Alam. Untungnya sy dkt rumah mak, ayah & sedara mara panggil Hakim, selain dr itu (kawan2, pensyarah dll) sume panggil kawan. sy dpt doa dr nama Kamal (sempurna) & Hakim (bijaksana). Subhannallah

    ReplyDelete

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST