TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

"ALA....KITA BUAT ALA KADAR JER"

Contohilah ayam. Ayam sentiasa bangun di awal pagi untuk berkokok. Memulakan hari yang baru di awal pagi dengan penuh bersemangat. Bukan ala kadar. Matahari terpacak baru bangun tidur. Bagaimana nak berjaya jika begitu?


Benci! Tiada manusia yang suka dengan hasil kerja ala kadar. Bagai melepaskan batuk di tangga.

Dan sebelum kita lebih memilih hasil kerja yang ada nilai kesungguhan, Allah SWT itu sebagai Tuhan lebih memandang hasil kerja dan ibadah hambaNya yang dilakukan secara yang istiqamah walaupun sebesar zarah.

Itqan.

Seorang Muslim yang benar-benar menghayati nilai Islam dalam kehidupan seharian akan melakukan apa sahaja secara bersungguh-sungguh. Sama ada sebagai memenuhi kehendak habl min al-naas sesama manusia, mahu pun dalam menunaikan tanggungjawabnya pada habl min Allah!

Maka, bersifat ala kadar dalam berislam, justeru ala kadar juga dalam membuat persiapan menjelang mati.

Bukanlah kualiti yang layak bagi seorang Muslim. Apatah lagi Muslim yang mahu memperjuangkan Islam. Perjuangkan islam dengan kerja dakwah bukan ceritera kosong untuk diambil tahu sahaja. Tetapi lebih daripada itu.

Dakwah? Apa itu dakwah? Siapa orang dakwah? Untuk siapa berdakwah?
Dakwah tidak perlukan kita. Tetapi kita perlukan dakwah.
Dakwah bukan untuk orang lemah. Tetapi orang lemah kena bangun buat dakwah supaya jadi kuat.

Kerja dakwah tidak boleh ala kadar. Cukup untuk orang tersayang. Memadai dengan ahli keluarga. Bila mati adalah bukti nak tunjuk kepada Allah. Belum dikira lagi hasil kerja dakwah. Entah berjaya atau tidak.

Bagaimana mahu menilai kualiti hasil kerja jikadari awal lagi dibuat dengan ala kadar?

Mengundur selangkah, Menapak ke hadapan beribu langkah. Berhenti Sesaat,Terus mara berjuta dekad. Jalan dakwah masih panjang. Tidak berhenti walaupun kita sudah mati. Jika bukan kita merebut peluang, bau syurga mungkin sedang menjauh.

Perkataan ala kadar tidak ada di dalam lembaran kehidupan pendakwah. Jika dia mengajak manusia melakukan kebaikan bukan bermaksud dia yang terbaik di kalangan hamba.

"Hai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu katakan apa yang tidak kamu lakukan. (Surah As-Saff : 2-3)"

Itu merupakan peringatan kepada dirinya agar turut sama melakukan kebaikan kerna dia juga takut di akhirat kelak tatkala Allah menyoal.

Ala kadar atau bersungguh?

1 comment:

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST