TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

YA ALLAH! APA CITA-CITA AKU SEBENARNYA?



"Apa cita-cita awak?" tanyanya sambil melirih mata ke arah ku.
"Banyak" jawabku ringkas.

"Apa cita-cita awak? Cita-cita dalam hidup awaklah" tanyanya sekali lagi seperti tidak puas hati dengan jawapanku.
"Banyaklah kak...." Aku beristighfar banyak-banyak dalam diri. Fikiranku terlalu complicated ke untuk menjawab soalan semudah itu?

Ya Allah....kenapa ni?

"Aik..takkan takde cita-cita? Apa cita-cita dalam hidup awak?" tanya akak lagi buat kali ketiga.
"Banyaklah kak...serius. Banyak sangat" Aku memandang matanya yang fokus dengan driving. Ya Allah...memang cita-cita aku banyak. Walaupun aku sedang belajar di fakulti perubatan tetapi kehidupanku tidak bernoktah di sini, yakni sebagai doktor perubatan.

Tidak...

Aku terlalu banyak berfikir ke? Kepala aku tidaklah kusut untuk menjawab soalan semudah budak tadika. Malah aku berasa tenang bermalam di rumah senior selepas program KAMU di Stadium Melawati Shah Alam. Sudah lama tidak bersama dengannya. Habis pecah kepala aku, dengannya dululah sedari Tahun 1 lagi aku bertatih menjadi seorang pemikir.



********************


Apa cita-cita aku?

Tidak pernah terdetik di dalam kamus hidupku untuk menjadi seorang doktor. Tidak pernah. Seringkali saya beritahu adik-adik di program-program sekolah atau persatuan ketika menjadi fasilitator, bahawa saya yang berada di hadapan kamu ini tidak pernah bermimpi untuk menjadi doktor.

Tidak pernah.........

Jika dahulu, ketika di bangku tadika, ustazah bertanya "Apa cita-cita kamu Na'imah?"
"Saya nak jadi macam ustazah, cikgu tadika"

Ketika di sekolah rendah pula soalan yang sama juga ditujukan "Na'imah apa cita-cita kamu?"
"Cikgu" ringkas sahaja jawapan saya.

Ketika di sekolah menengah pula, juga, soalan yang sama. "Saya nak jadi macam cikgulah"

Ketika di matrikulasi, ada suatu forum bersama Prof Madya dr. dot dot. Dengan muka tak tahu malu, saya tampil bangun dan berdiri ketika slot pertanyaan.

Saya telah memalukan diri sendiri dengan mengatakan "Apabila membaca tittle prof, Prof Madya Dr. , saya menjadi excited, saya suka, saya admire dengan tittle tersebut, saya nak jadi macam prof, boleh prof kongsikan?" Dengan aksi dan gaya saya bercakap, saya dengar ramai budak lelaki "swit swit" kepada saya, tepukan gemuruh daripada semua hadirin.

Sungguh memalukan. Sebenarnya saya tak tahu kenapa saya buat sebegitu rupa, aksi saya spontan.

Bermulalah sejarah di dalam hidup saya. Sejak daripada itu, ketika beraya atau bertandang di rumah sanak saudara saya akan berkata "saya nak jadi professor atau peguam". Saya nak jadi peguam sebab saya suka bidang pengucapan awam, seperti pidato, perbahasan dan sebagainya.

"Aku conpius dengan kau. Kejap nak jadi lawyer, kejap nak jadi cikgu, kejap nak jadi professor. Aritu menang johan pidato bersungguh-sungguh kau cakap ngan aku ko nak jadi lawyer. Memang loyar buruklah kau".

Saya masih ingat kata-kata ini kawanku, terima kasih kerana menegurku.



*********************************


Saya pernah pun menulis artikel/psot/entri yang bertajuk "Menggapai cita-cita" (klik) satu masa dahulu.



"Bercita-citalah! Bukan hanya untuk duniamu, tapi juga untuk akhiratmu. Pancangkan cita-citamu setinggi mungkin. Iringi ia dengan kesungguhan, perjuangan dan pengorbanan untuk menngapainya. Semoga Allah SWT merahmatimu dengan memperkenankan cita-cita itu terwujud."

Saya korek kembali penulisan dan memori saya, yang telah lama saya pasakkan di dalam diri.

"Kakakku, aku faham maksudmu. Sebenarnya aku segan dan aku tahu, sepatutnya aku tidak perlu segan untuk memberitahu kepadamu bahawa cita-cita aku yang satu adalah redha Allah dalam setiap perkara yang saya lakukan"

Apa pun, terima kasih kerana sudi hadir di dalam kamus hidupku. Kau merangsang aku supaya cepat matang berfikir walaupun luarannya aku tidak sebegitu. Aku pasrah dan redha kau diambil orang dan cuba berlapang dada bahawa orang itu bukan segenetik kita tetapi peluang dakwah yang kau gunakan. Aku hanya mampu berdoa agar kau bahagia di sisinya. Terima kasih sekali lagi atas segalanya. Banyak lagi yang ingin aku tulis, aku perlu banyak "mengumpat" tentangmu dan kisah kita bersama, mungkin untuk entri seterusnya.



**************************



Kembali kepada realiti.

Cuti sependek seminggu jangan disia-siakan! Pasang dan susun strategi peperangan berlawan dengan kemalasan dan perkara lagha (tidak berfaedah). Usah persiakan masa! Semangat semangat!

“Wahai hamba Allah, Allah memberikan kamu masa, dan masa itu sentiasa berlalu. Apakah yang telah kamu lakukan dengan masa kamu dalam bulan ini, minggu ini, hari ini?”





p/s : dah janji semalam nak tulis pasal kahwin muda, malam ni je lah ye. Teruja baru balik dari rumah akak, segar lagi kepala dengan "bebelan" dia. Banyak aku belajar daripada dia, walaupun simple giler, tapi otak aku tiba-tiba cepat tangkap dan mudah proses untuk menghuraikan segala yang tersirat. tulislah apa yang patut.

maaf, sejak akhir-akhir ini banyak gune bahasa "aku", sebelum ini ade gune "ana", "saya". macam tak istiqamah. tapi itulah...depends. tengok pada kesesuaian dan tema penulisan.

sekali lagi maaf segalanya jika  terasa aku ni dan tulisan aku seperti orang riak, sombong, orang tak kenal aku, memang itulah first expression. aku redha dengan perception kamu. insyaAllah. papepun senyum... :)

dan aku dah lame tak tulis novel, maaf jika ade lari dari format novel.

1 comment:

  1. suka baca entri kamu dokter... dulu saya pun tak pernah menyangka untuk belajar menjadi seorang jurutera.. tak pernah terlintas pun.. tapi Allah lebih mengetahui yang terbaik untuk kita kan.. baca entri kamu tetiba buat saya rasa semangat... apa-apa pun all the best untuk kamu dokter muslimah.. [^^,]

    ReplyDelete

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST