TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

"SAYA TERUJA" KAHWIN MUDA


"Apabila aku berhadapan dengan soal jodoh, aku terkasima seketika. Otakku berfikir, semuanya aturan Allah SWT, aku yakin suatu masa jodohku akan tiba. Dengan siapa, bila, di mana dan bagaimana itu aku tak tahu. Pengetahuan manusia memang terbatas, manusia tak boleh menjangkakan apa yang berlaku selepas ini, esok dan seterusnya" - huffaz.


Iman : Jom kahwin awal nak?
Akal : Eh, kenapa pulak tibe-tibe? Kan kite tengah study lagi?
Nafsu : Yelah...apelah! Study tak abes lagi, dah gatal nak kahwin.

********

Iman : Abes tu..kau gatal couple dengan dia boleh? Siang malam bersayang-sayang, tak dan kalau tak message, tak jumpa sehari.

Akal : heeeeeeeee.......ala..biasalah ghindu. Hehe..

Nafsu : Eleh...Kolot lah kau. Jumud! Otak sempit kau tahu tak? Biasalah orang couple, mestilah message tiap-tiap jam, dating tiap-tiap hari, kalo tak buat macam tu, nanti orang kate kau tu tak up to date, tak laku, tak cun..kau sanggup ke orang mengate diri kau?

*********

Iman : Kau ni couple ngan dia sebab sayang ke? atau tak sanggup nak dengar orang mengata kau? Cinta zaman moden skang hanyalah budaya dan ikut-ikutan. Sorang nak couple, yang lain pun nak couple. Seolah-olah satu kempen "Mari bercouple!" Kenapa kita tak terbalikkan je? Jadikan kempen "Mari kahwin muda"?

Akal : Opsss...! Hehe...Mula-mula memang ler aku kesian kat dia, nanti kalo aku tolak cinta dia, tak sampai hati plak nak lukakan hati dia. Lagipun dia encem, macho, ade duit, kete pun ade...senang nak gi mane-mane. Best-best! Emmm...Kahwin muda eh. Segan la..pakwe aku nak ke? Aku pun macam tak sedia lagi.

Nafsu : Yang kau loghat apesal, bia lah. Tengok tu, dulu malas blaja, skang..pergh!! Tiap-tiap hari pegi library. Dulu result takat paras hidung, nyawa-nyawa ikan, skang plak, apemacam? Hebat wohhh!! Student tip top, anugerah dekan setiap semester. Woi bro! Kahwin muda kau ingat senang ke? Kaya mak bapak kau.


*************

Iman : Kita kene beringat selalu, setan pernah bersumpah dengan Allah yang dia akan sesatkan anak Nabi Adam supaya dapat temankan dia di neraka. kau nak ke? Setan akan berusaha sedaya upaya dengan menjadikan kita berasa perkara haram itu banyak memberi banyak kebaikan. Jadi, pelbagai alasan diberikan untuk menghalalkan perbuatan kita. Macam yang kau cakap tadi, daripada malas jadi rajin study.

Ajal maut, jodoh dan rezeki Allah yang bagi. Asalkan ada agama dan beriman insyaAllah, semiskin mana pun bakal pasangan tersebut Allah telah tetapkan sejak azali lagi bahagian rezekinya. Percayalah!

Akal : Neraka? gulp......Kahwin muda lagi? No komen!

Nafsu : Macam-macam plak kau. Abistu kau ingat nak kahwin awal senang ke? Kau pun konon berlagak macam ustaz, ilmu agama dah habis khatam ke? Baca al-Quran pun tergagap-gagap. Nak pimpin anak bini camne? Anak orang oi...belum pape rosak rumahtangga, hancur berkecai. Jap, aku nak kasi kau fakta sikit bia kau ternganga, lelaki jenis lambat matanglah daripada pompuan, ape citer plak?

***********

Iman : Memang. Memang lelaki lambat matang. Itu fitrah tetapi tak semua lelaki sebegitu. Ada yang cepat, ada yang lambat. Dan melalui kaedah kahwin mudalah mereka cepat jadi matang. Mereka akan belajar proses mendewasakan pemikiran, jasadiyyah, rohaniah dan sebagainya. Malah lebih manis lagi, mereka tidak belajar keseorangan, mereka belajar bersama-sama isteri tercinta. MasyaAllah!! So sweettttttt.......

Akal : a'alah...tak terpikir plak kepala otak aku. Pandai jgak kau ni eh. Macam tu ada can lah aku nak kahwin awal ni. Hehehe..malu. malu...

Nafsu : Cehhh...bajet jer tu. Aku pelik la..kau ni mesti ade muslihat. Kenape kau ber-iya sangat nak paksa orang kahwin muda? Apa yang buat kau teruja sangat pasal bab cintan-cintun, kahwin-kahwin? Kau tu nape tak kahwin muda? Nak suruh orang tapi diri sendiri? Hampeh jer....

**************

Iman : Aku bukan memaksa, aku hanya mengajak demi ke arah kebaikan dan lebih selamat. Cinta itu fitrah, jangan jadikannya sebagai fitnah apabila kita tidak mengikut guideline yang telah Allah tetapkan. Aku takde satu muslihat pun, niat aku baik.

Sebenarnye aku sedih. Sedih sangat. Aku sedih tengok remaja-remaja sebaya dengan aku sudah jauh dengan penghayatan agama yang sebenar. Budaya islam bagai sudah tiada tempat dalam jiwa mereka. Malah budaya barat yang mereka gila-gilakan sudah menjadi darah daging dan sebati dengan selera nafsu mereka. Fesyen, hiburan, couple, sukan contohnya bola sepak dan macam-macam lagi. Benda-benda ni sebenarnya bagus tapi telah dicampuradukkan dengan kelalaian dan tiada lillahi ta'ala.

Couple menjadi satu fenomena, budaya atau ikutan para remaja Islam. Kita perlu berusaha untuk menjernihkannya kembali, kita perlu mencegah budaya ini daripada meliar dan terbabas jauh menyimpang daripada norma-norma agama. Cegahlah daripada membarah. Selamatkan kawan-kawan kita. Jadikan kahwin muda sebagai salah satu kaedah untuk mencegah kegilaan nafsu dan anak luar nikah.

Ayuh! Mari berkempen "Syoknya nikah awal!" Jadikan kahwin muda ini sebagai satu fenomena, budaya dan ikutan para remaja, mahasiswa universiti dan anak muda. Jika sekarang ini kita boleh bilang dengan jari tangan bilangan kawan kita yang sudah berumahtangga, jadikan ia pada suatu masa nanti nak bilang dengan jari kaki pun tak cukup. 

Kalau kau tanya kenapa aku tak kahwin muda, aku ade sebab utama. Tapi aku tak naklah bagi alasan sebab aku belum berpunya, belum bersedia, nafsu masih terkawal rapi, iman masih kuat dan ingin capai cita-cita dulu. Itu alasan dek akal je. Tentu kau tak paham.

Aku ada misi dakwah. Ada "hutang" yang perlu aku bayar sebelum darah muda yang mengalir deras di tubuh aku bakal menjadi slow dan block. Semangat membuak-buak, jiwa yang membara dan memberontak, kebebasan, kegilaan, ketumbukan dan cabaran luar biasa belum lagi puas menghisap "darah mangsa"nya. Aku sedang mengira-ngira saat itu. Ya! Takkan sekali-kali aku mensia-siakan masa mudaku.

7 comments:

  1. alhamdulillah..sy dah myahut cbrn itu..skrg di thn 2 pgajian & mmilikki seorg zuriat, pgikat cinta dgn zaujah...mudh2an bhgie hgge ke syurga walaupun kdg2 gerimis & hujan turun, namun itulah lumrah asm grm rumh tangge dlm proses mematangkn hati & akal...wallahualam.

    ReplyDelete
  2. sistem pendidikan kita dari kecik lagi dah diajar bergaul lelaki dgn perempuan.ada yg terkawal dan ada yg bebas sampai luar waktu belajar pun masih bergaul lelaki dgn perempuan.so elokla kawen awal dengan situasi semasa yg mcm ni.

    alasan yg kata abiskan belajar dulu lps tu baru kawen boleh ditolak sekiranya time kita student pun kita mampu cari duit part time,mampu kumpul duit biasiswa,mampu melibatkan diri dlm bisnes etc.gua skrg pun masih belajar lagi (phd) dan alhamdulillah ank dah sorg

    ReplyDelete
  3. ;0 bismillah walhamdulillah..oh, org melaka =D

    well done atas posting ni. budaya kawin awal, kawin muda, kawin wktu belajar..kak mnyokong andai semua serbi sudut segi bentuk dan diambil kira..
    faktor ekonomi dilihat impaknya terkesan mengikut arus zaman yg makin hari,makin mengalir wang kita..

    faktor lain, matangnya pasangan itu utk melangkah mengharungi alam yg baru itu. ini mencakupi sikap each other.. tolak ansur, nego, top-up each other, mendepani musim iklim emosi yg bermacam skala, dll faktor yg tidak disebut dlm aspek ni.

    next, sure ilmu..dan doa sebagai wadah utk meneruskan penghidupan..

    doa-termasuklah konteks mrk dijodohkn awal/lambat.. semasa belajar, slps belajar.. insyaallah tiap kita telah ditentukan jodoh dr azali..cume kita perlu dan harus DOA dan usaha utk menyambung sunnah bagi meneruskan perjuangan baginda....

    konklusinya.. rancanglah kehidupan ke arah itu.. dgn meneliti semua sudut.. cuma jgn terlalu mmberatkan, menyusahkan dan menidakkn dan menolak andai sudah sampai SERU ;)

    keypoint.. doa + istikharah utk diberi ketenangan.. petunjuk..

    wallahu'alam.. skdr menterjemahkan suara monolog..sharing is caring..;) moge dmudhkn urusn dik!!

    salam juang..min kak ss

    ReplyDelete
  4. kalo ikut kate org mmg xlehla.
    bile couple, balik lewat kene ngate.
    bile single, 'xlaku ke?'
    bile kawen awal, 'mesti ad buat pape ni'
    rmai yg teriku kate org skg. dan kate nafsu.
    nak kawen awal bole, watdek je kate org. nikah kn simple je. buat yg trmampu ^,^

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum.

    Terima kasih perkongsiannya. Semoga kita semua Benar-benar terkawal dan dipelihara Oleh-Nya.

    Amin.

    ReplyDelete

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST