TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

BERKAHWIN DENGAN ORANG BUKAN JEMAAH


Fatimah membentak. “Saya tidak mahu berkahwin dengan dia. Dia bukan jemaah kita. Nanti kerja dakwah saya dihalang. Dia baik. Memang baik. Itu saya akui. Tapi dakwah ini lebih penting.”

Ustazah Sakinah diam seribu bahasa. Payah hendak menyelesaikan ribut yang melanda jiwa Fatimah waktu ini.

“Tapi Mah. Ustazah kenal dia. Dia baik. Kenapa tidak dia Mah? Kenapa tidak? Bertaqwalah kepada Allah.” Ustazah Sakinah bersuara.

“Ustazah. Beban dakwah atas pundak saya yang Allah berikan ini lebih utama saya dahulukan. Saya takut bila bernikah. Saya dihalang oleh dia. Saya tidak mahu. Dia tidak akan faham ustazah. Dakwah di atas bahu saya ini amanah dari Allah!”

Ustazah bingkas memotong, “Fatimah. Ustazah akan cuba bincang dengan yang lain. Mungkin boleh diaturkan ta’aruf dengan para ikhwah dari jemaah kita yang masih bujang.”

Ustazah Sakinah cuma mampu diam. Semangat membuak-buak Fatimah dalam menebar dakwah tidak mampu dihentikan. Tapi untuk menolak seorang lelaki yang baik, hanya beralasankan takut dakwah dihalang. Ini satu keracunan.

“Fikrah yang baik sepatutnya selari dengan suruhan Nabi. Walhal Nabi menyuruh menerima lamaran dari lelaki yang baik. Tapi Fatimah? Ah… Fatimah jelas sekali melanggar fitrah agama.” Bicara Ustazah Sakinah sendiri.

Dia kebingungan. Apa patut dilakukannya?
Fatimah terlalu degil. Tersangat degil.

“Berilah hidayah kepadanya ya Allah. Berikanlah.”

Ustazah Sakinah terus termenung dan terkedu. Nampak pada kelopak matanya perasaan kesal. Jerih. Bila orang dalam dakwah semakin hanyut dan meminggirkan syariat, hanya kerana berperisaikan dakwah.





APA KATA KITA?

Monolog 1:
Beban dakwah yang dipikul apakah sehebat beban dakwah Nabi kita SAW?
Apa berat benar beban itu sehingga lebih hebat dari beban kepunyaan Nabi?

Nabi juga bernikah.

Imam Muslim yang meriwayatkan begitu. “Demi Allah! Aku lebih takut kepada Allah dan lebih bertaqwa daripada kamu. Namun aku berpuasa dan berbuka. Aku menghidupkan malam dan tidur. Aku juga berkahwin dengan wanita. Sesiapa yang membenci sunnah, maka dia bukan daripada umatku.”

Apa Nabi SAW tidak berdakwah?
Binasalah orang yang berdusta. Binasalah.



Monolog 2:
Kenapa beralasan bahawa dakwah itu amanah yang mesti didahulukan, dan meminggirkan pernikahan?

Allah berfirman dalam surah al-Baqarah; “Apakah kamu beriman kepada sebahagian daripada al-Kitab dan ingkar terhadap sebahagian yang lain?”

Jika mampu beriman dengan wahyu Allah dalam hal bersangkutan dakwah. kenapa ingkar dalam hal perkahwinan? Celakalah orang yang ingkar.



Monolog 3:

Para isteri Nabi SAW juga berdakwah. Siapa ingin menidakkan bahawa mereka penebar dakwah? Mereka berdakwah dan berkahwin. Tiada halangan dalam dakwah selepas bernikah. Cuma pada kadar yang ditetapkan.


Kenapa mesti menolak jodoh yang baik disebabkan takut dihalang usaha dakwah? Dakwah mesti diiringi dengan ketaatan. Taatlah kepada Allah.

Taatlah. Taatlah. Taatlah.


p/s :

1. Apa pendapat sahabat-sahabat? Bagi ana baik sahaja tidak cukup. Kefahaman Islam itu yang penting. Sebaiknya pilihlah sejemaah. Jika ada kepentingan yang lebih aula' (kecuali kepentingan paras rupa dan materialistik) pilihlah berfikrah islami. Agar jalan dakwah yang kita pilih ini tidak terbantut dan impian baitul muslim dapat dibina. Bahkan mampu melahirkan Muhammad al-Fateh era 20-an.

2. Lelaki baik yang ana maksudkan dalam ceritera di atas bermaksud berfikrah islami tetapi bukan ahli jemaah. Cuma apa yang mahu ditekankan kadang-kadang jika sampai jodoh yang baik, cukup sifatnya mampu mengetuai bahtera rumahtangga ke syurga Allah, usahlah berlaku kejam dengan menolak secara membuta tuli.

Bagi pihak muslimin usahlah memilih sangat. Muslimat sejemaah ramai, jangan pula dicari orang luar kerana rupa. Jalan dakwah tidak sesekali di"roadblock" jika pasangan kita faham dengan uslub dakwah yang Nabi kita bawa, bahawa ini adalah perjuangan bersama. Tidak pernah terhenti.

walau tidak berpengalaman, hanya mencetus pendapat untuk persediaan.

1 comment:

  1. Assalammua'alaikum..

    Ana setuju pendapat enti. Baik sahaja tidak cukup. Namun, keutamaan adalah untuk memilih sejemaah agar kerja dakwah menjadi mudah.Tetapi itu bukan bermakna berkata nafi pada calon jemaah lain. Pentingnya di sini istikharah dan penyerahan jodoh pada Allah..Moga Allah memberi yang terbaik untuk kita.

    ReplyDelete

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST