TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

APAKAH NILAI SEORANG MANUSIA?


Hati adalah merupakan tapak semaian taqwa yang terbaik. Umat Islam terdahulu berjaya membina keagungan kerana memulakan perubahan dari dalam iaitu hati.
”Sesungguhnya Allah tidak akan merubah nasib sesuatu kaum itu, sehinggalah mereka merubah diri mereka sendiri”. Sebagai Raja bagi manusia, hati menentukan pergerakan tentera-tentera zahir dan batinnya menurut kehendak hati. Hiasilah hati dengan taqwa.

Perumpamaan yang mudah bagi mengenal taqwa adalah ibarat dua biji belon, sebiji diisi dengan gas helium sementara sebiji lagi di tiup dengan udara biasa. Sudah pasti belon yang berisi helium akan terbang ke langit sementara belon berisi udara akan jatuh ke bumi. Begitulah kiasannya perbezaan antara seorang manusia yang bertaqwa dengan seorang yang tidak bertaqwa

"Sesungguhnya orang yang paling mulia antara kamu disisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa” (Al Hujurat ayat 13)

Sahabat Ubai bin Ka’ab apabila ditanya oleh Saidina ‘Umar Al-Khattab akan maksud taqwa, merumuskan taqwa sebagai “berhati-hati dan bersungguh-sungguh” dalam melalui kehidupan agar seorang muslim itu tidak melakukan perkara yang haram dan bersungguh-sungguh melaksanakan setiap ibadah kepada Allah.

Apabila kita meninggalkan perkara yang haram, disitulah terserlah integriti seseorang individu. Manakala taqwa turut menuntut kita supaya bersungguh-sungguh didalam melakukan tugasan kita. Ternyata taqwa bukan sahaja melahirkan integriti, bahkan membentuk seorang pekerja yang cemerlang dunia dan akhiratnya.

Nilai Taqwa ini melahirkan insan muslim yang sentiasa mementingkan kebersamaan (cohesiveness) sesama kakitangan muslim dalam mentaati perintah Allah, serta mempunyai integriti yang tinggi menggunakan neraca Taqwa. Lantas melahirkan kesetiaan (loyalty) yang mutlak kepada Allah sebagai Empunya Khazanah Bumi (petroleum) dan sikap profesionalisma yang tiada tolok banding dalam melaksanakan tugas dalam erti kata ibadah yang sebenarnya.

Bahkan, taqwa menuntut neraca integriti yang lebih tinggi daripada neraca syarikat, sehinggalah kepada penggunaan masa dan sumber syarikat untuk tujuan yang lain selain daripada mencapai tujuan syarikat.

Seperti contoh; seorang kakitangan muslim tidak akan melakukan solat sunat ba’diyah zohor selepas pukul 2.00 petang kerana telah masuk waktu bertugas. Dari segi awlawiyat (keutamaan), taqwa menuntut beliau untuk melakukan yang wajib (bekerja) atas yang sunat (solat sunat).

Taqwa bukan sekadar inti kepada integriti, bahkan taqwa adalah inti kepada kehidupan seluruhnya. Iman bukan tanda kita sudah bertaqwa. Bahkan bertaqwalah dengan sebenar-benar taqwa! 

Akhirnya, janganlah sekali-kali kita mati melainkan dalam keadaan muslim kerana neraka bukan satu pilihan bagi kita.

Pilihlah Taqwa, nescaya terselamat kita dari api neraka.

No comments:

Post a Comment

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST