TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

"AKULAH PALING HOT!"


”Cuba kamu tengok, kawan-kawan kita ramai pakai tudung. Tapi perangainya sama je macam orang yang tak pakai tudung. Keluar dating dengan boyfriend, pegang-pegang tangan, terkinja sana sini. Anis ni, walaupun tak pakai tudung, tak pernah buat macam tu!”

"Anis rasa tidak ada masalah kalau tidak bertudung asalkan berkelakuan baik. Lagipun, banyak wanita yang pakai tudung tapi kelakuannya melebihi kami yang tak pakai. Sampaikan Anis tak pernah rasa nak pakai tudung!"

Dialog membentak sebegini semakin hari semakin membahang di corong-corong telinga para pendakwah dengan ledakan fesyen dan dunia populariti tanpa sempadan.

Tapi tahukah kita?

Apabila ditanya kepada seorang aktivis wanita Islam ala Barat : “Kenapakah anda tidak memakai tudung?” Jawapan yang diberikan adalah: “Pakaian yang dituntut dalam Islam adalah taqwa!”

Apabila ditanya kepada wanita di Belanda : "Memilih pakaian muslimah sebagai sumber kebanggaan dan kemuliaan serta faktor untuk memperkuat Islam dalam diri kami".

Ironinya, berjilbabnya kita di Malaysia adalah kerana fesyen, budaya dan warisan semata-mata tanpa pemahaman roh beragama yang sebenar.

Bagaimana mahu membuahkan rasa kehambaan bilamana wanita bertudung tetapi masih berhias-hias secara berlebih-lebihan (tabarruj)?

Bagaimana mahu menghadirkan rasa bertuhan jika "nikmat" bertudung dijadikan model si pencuci mata yang gilakan kecantikan duniawi?

Bagaimana mahu mendapat keberkatan dalam amalan walhal semakin membesarkan riak dan bangga dalam diri. Sombong makin bertambah. Jalan mendabik dada. Terasa tudung kitalah yang paling cantik, up-to-date, sofistikated, bergaya, ada kelas dan sebagainya. Bertudung, tapi masih ingin bergaya tidak tentu pasal. Melaram demi raih simpati dan populariti.

"Oh! Pujilah diriku yang paling tercantik! Paling hot!" - status Facebook

Seorang wanita muslimah yang menjaga hijab dan aurat dengan sempurna, secara tidak langsung ia berkata kepada lelaki :

"Tundukkanlah pandanganmu, aku bukan milikmu dan kamu juga bukan milikku. Aku hanya milik orang yang dihalalkan Allah bagiku. Aku orang merdeka yang tidak terikat dengan siapa pun dan aku tidak tertarik dengan siapa pun kerana aku lebih tinggi dan jauh lebih terhormat berbanding mereka.”

Berbeza pula yang suka menampakkan keindahan tubuh di hadapan umum :

“Silalah anda menikmati keindahan tubuhku dan kecantikan wajahku. Siapakah yang mahu mendekatiku? Adakah orang yang tertarik memandangku? Adakah orang yang mahu memberi jelingan mata dan senyuman kepadaku? Ataukah ada orang yang memuja muji, “Cantiknya awak! Sweetnya awak!" tidak pun kononnya secara islamik "Alhamdulillah cantiknya ciptaan Allah. Tidak jemu mata memandang”. 

Mereka berebut menikmati keindahan tubuhnya dan kecantikan wajahnya hingga mereka pun terfitnah. Wanita bertudung lain juga terfitnah. Agama islam turut terfitnah.

Salah satu fenomena tsunami dosa ini berlaku adalah di Facebook kita sendiri!

Di manakah kebebasan hakiki di antara dua wanita ini? Ingatlah peringatan Allah  SWT "Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, kerana itu mereka TIDAK DIGANGGU. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Pengasih". [Al Ahzab : 59]

Sesungguhnya, wanita yang menampakkan aurat dan keindahan tubuhnya, laksana pengemis yang merengek-rengek untuk dikasihani dan dipuja-puji. Tanpa sadar mereka rela menjadi mangsa si mata rambang mahu pun si penggila seks. Dan dia telah membuka networking yang meluas dengan menjerumuskan dirinya dalam kehancuran dan malapetaka hidup.

Biar tidak hot di dunia, asalkan tidak hot di akhirat!

1 comment:

  1. Biar tidak hot di dunia, asalkan tidak hot di akhirat! :)

    ReplyDelete

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST