TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

SYAWAL : BUAT dan LUPA

(usrah atau entri kali ini bersifat sempoi n santai)


PERKARA YANG SELALU KITA BUAT MASA RAYA
1. Kahwin - Mengahwin
Salah satu event yang mesti ada bila tiba bulan Syawal.



2. Eksiden
Khususnya kemalangan jalan raya. Mangsa mercun buatan sendiri, dan juga mercun import ramai berguling kat spital masa raya ni.

 Ana baca paper Sinar Harian, 5 Sept 2010 (ahad) bertajuk besar “NYAWA KITA MURAH!”
- bilangan kematian akibat kemalangan jalan raya di Malaysia lebih banyak berbanding maut akibat perang di Gaza!!

- adakah mematuhi peraturan jalan raya sukar atau mencabar ego? Jika benar, mengapa negara lain boleh lakukannya sedangkan struktur jalan raya kita lebih canggih daripada jalan raya mereka?



3. Open House dan House Opening
Open house - aktiviti popular yang kita selalu hadiri semasa bulan Syawal.House Opening merujuk kepada perbuatan pecah rumah disebabkan pemiliknya balik kampung lama sangat. Oleh itu, beringatlah ketika planning nak balik kampung.




PERKARA YANG TAK SELALU KITA BUAT MASA RAYA
1. Solat Jemaah
Solat Isyak contohnya, kalau Ramadhan dulu boleh la dapat sampai 3, 4 saf..lepas bulan puasa, tinggal imam dan bilal je yang gi mesjid..



2. Ulangkaji Pelajaran
Khusus untuk Budak U dan PMR serta SPM. Syok raya sampai tak ingat diri tu ada exam lepas raya. Assignment menimbun yang ditinggalkan, sudah tentunya setia menanti anda ketika pulang ke kolej pasni...



3. Puasa Enam
Kalau kita boleh puasa sebulan, takkan puasa 6 hari masa bulan Syawal, kita tak leh buat?
Besar fadhilatnya Puasa 6 ni, dan ana yakin semua dah tau dah..

“Barangsiapa berpuasa penuh di bulan Ramadhan lalu menyambungnya dengan (puasa) enam hari di bulan Syawal, maka (pahalanya) seperti ia berpuasa selama satu tahun.” – Hadith Riwayat Muslim



Dari segi perubatan, puasa 6 boleh menyihatkan sistem pencernaan manusia.

Bayangkan selama 1 bulan Ramadhan sistem pencernaan kita berehat pada waktu siang, datangnya Syawal memberi KEJUTAN kepada si perut. Tambahan pula kita melahap dengan pelbagai jenis juadah dalam pelbagai jenis majlis. Hydrocloric acid terpaksa dirembeskan dengan high level untuk mendigestkan makanan yang kita makan. Sebab tu pagi esoknya ramai mengadu sakit perut ke tandas.
(kisah benar dalam family ana)

Tuntasnya, puasa 6 memberi peluang kepada sistem pencernaan kita untuk berehat dan dapat bertugas secara BERANSUR-ANSUR. 




Dikesempatan ini, ana ingin mintak maaf,
 atas segala kesalahan ana yang tak sempurna ni..

termengumpat
termengata
terbenci
termeluat
terbuat korang meluat
terkasar bahasa
tersombong
terpukul

dan lain - lain kesalahan yang ana lakukan kepada antum semua..
especially untuk sahabat2 seusrah HUKM-PAPISMA, ex-pimpinan BADAR 09/10, pimpinan MISA 09/10 dan anak beghanok Melaka Mysoff, adik2 dan sahabat2 KTSN

Selamat Hari Raya Eidulfitri,
Maaf Zahir Batin!

Minal 'Aid Wal Faidzin, Kullu 'Am Wa Antum

No comments:

Post a Comment

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST