TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

PASCA SYAWAL : BAGAIMANA?




1. Tarawih terakhir semalam berakhir dengan adegan bersalaman dalam sendu tangisan. sayu dan hiba. Namun, yang menjadi persolaannya, sudahkah kita mencapai ke tahap TAQWA itu setiap kali datang dan berakhirnya Ramadan? 





bagaimana pula nasib pasukan iman pasca syawal? 
(gambar kredit for ust syaari..klik)



2. Rasa sayu pula mengenangkan hari ni last day kita semua berpuasa. Esok dah nak raya, berat sungguh rasanya nak berpisah dengan bulan yang sangat mulia ni. Barangkali Ramadhan tahun ni adalah yang terakhir bagi kita. Siapa tahu kita tidak akan berjumpa lagi dengan Ramadhan yang akan datang?

Dalam sebuah kisah, diceritakan ada seorang sahabat yang sedang menangis di saat hari raya Idul Fitri tiba. Kemudian Rasulullah bertanya kepada sahabat tersebut, "Wahai sahabatku, mengapa engkau tidak bergembira dengan berakhirnya Ramadhan dan datangnya hari kemenangan?" 


Sahabat Rasul itu menjawab, "Ya Rasulullah, saya menangis bukan karena saya tidak dapat bertemu dengan keluarga, tetapi saya menangis karena saya takut tidak dapat dipertemukan kembali dengan Bulan Suci Ramadhan di tahun yang akan datang". 


3. Yang pasti, hati terasa sedih dengan berakhirnya ramadhan..betulkah diri ini benar2 telah memanfaatkan ramadhan kali ini? sudahkah mendapat keampunan dariNya? mampukah untuk dipraktikkan latihan sebulan ini untuk bulan2 berikutnya? Masihkah ada kesempatan untuk temui ramadhan berikutnya?


4. RAMADHAN PERGI, MASJID MENANGIS!

Barang siapa menyembah bulan Ramadhan maka sesungguhnya ia telah berlalu. Dan barang siapa menyembah Allah maka sesungguhnya Allah akan selalu hidup dan tak pernah mati 


5. Dilema istiqamah pasca Ramadhan. Memang betullah sesungguhnya untuk terus beristiqamah selepas berakhirnya Ramadhan amat berat kalau tak disertakan dengan kesungguhan. Istaqamah lah sesuatu perkara walaupun sedikit. Rasulullah SAW juga ada mengatakan perkara yang sama. Jgn berlebih-lebihan/mudarat kepada kita. 

Wahai Tuhan kami, sesungguhnya kami sentiasa menzalimi diri kami ini, maka ampunkan dosa-dosa kami dan rahmatilah kami. Sekiranya tidak, maka kami tergolong dalam golongan orang-orang yang rugi..
”al-istiqomah khoiru min alfun karomah”








6. Moga pasca Ramadhan tidak melakukan SPEKULASI iman dengan bergabung dengan mereka yang menggampangkan agama, menghipokritkan agama baik dalam ucapan mahupun perbuatan. Allah SWT sudah memberi solusi agar kita tetap berada dalam lingkungan yang kondusif untuk menjaga iman. 

Salam lebaran dan bermujahadah.....

BEWARE! SOMEBODY IS COMING BACK!



No comments:

Post a Comment

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

Post a Comment

THE MOST POPULAR POST