TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

JANGAN PERNAH MENGALAH!!!


Kita adalah makhluk Allah yang paling indah ciptaannya dengan potensi besar. Jika kita tidak capai matlamat hidup, itu bukan salah sesiapa tetapi pilihan yang kita buat setiap saat.

Seperti dalam firman Allah SWT :

"Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehinggalah mereka sendiri bangun mengubah apa yang ada pada diri mereka" (ar-ra'd : 11)

Niat mahu berubah dengan melihat sistem kepercayaan dan tabiat kita. Selagi kita tidak berubah, hidup kita tidak akan berubah. Statik dan membosankan!

Mementik kata-kata Bob Loqman dalam bukunya yang bertajuk "Aku, Isabella dan Tok Kenali " :

“Kita yang sentiasa dalam kesibukan dengan nikmat dan candu dunia kadangkala terlupa bahawa kita setiap hari diziarahi malaikat maut. Maut yang tidak mengenal usia, bukan syarat tua atau muda." 

Rintihnya lagi :

"Masa untuk menangis sudah tiba selepas panjang masanya aku ketawa."

Ajal maut di tangan Tuhan. Untuk mendapatkan kematian yang baik (husnul khatimah) prosesnya bermula daripada sekarang.

Perubahan perlu dilakukan, atau akan terus berlaku, dan untuk menguruskannya, kita perlu membina persediaan untuk berubah, dan menjadi agen kepada perubahan tersebut.

Dalam konteks peribadi, perubahan akan berlaku dalam kehidupan kita. Mungkin kerana faktor luaran, mahupun atas pilihan kita sendiri. Yang penting, kesediaan kita untuk berubah, dan kita sendiri yang menjadi agen dan pelaksana perubahan tersebut. Ini akan mengelakkan kita sentiasa menjadi buih-buih yang hanyut dibawa arus perubahan.

Benarlah sabda Rasulullah SAW "pada akhir zaman nanti, umat Islam laksana buih-buih dibawa arus", mungkin kerana gagalnya kita mengurskan perubahan.

Semoga Allah SWT memberikan kekuatan kepada kita untuk menguruskan perubahan. Jangan cepat mengalah. Jangan pernah mengalah. Patah sayap, terbanglah jua. Jika jatuh, jangan terus rebah. Bangkit semula. Biar terhenyak menyembah bumi tetapi tetap tegak berjalan dan berlari walaupun terpaksa bertongkat.

“Tidak sekali-kali akan menimpa Kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah Pelindung kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang yang beriman bertawakal. (Surah al-Taubah 9: 51).”

5 comments:

  1. Assalamualaikum tuan blog...cuma satu jer aku x puas hati... apasal blog awak ni menarik sangat...
    hehehe.... wassalam.

    ReplyDelete
  2. kemana pun kita pergi jangan lupa pada pencipta kita....Allah first...

    ReplyDelete
  3. semoga Allah akn trus memberi idea untuk saling mengingti....

    ReplyDelete
  4. bez tol blog neyh

    ReplyDelete
  5. sangar terkesan dgn ayat saudari, harap saudari dapat meneruskan memberi kata2 motivasi, perangsang dan peringatan kepada kami.. syukran

    ReplyDelete

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST