TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKONGSI

RAGAM HIDUP BERJEMAAH


Ada lidi kecik, ada lidi besar, ada lidi tua, ada lidi muda.. Kalau ia satu sahaja, rapuh dan mudah dipatahkan. Tapi bila disatukan semua, ia jadi kukuh, dan payah nak dipatahkan. Kalau penyapu lidi digunakan untuk membersihkan habuk dan sampah. Kita pula, marilah sama-sama berganding bahu menjadi penyapu yang membersihkan kesyirikan dan kemungkaran. - indahnya hidup berJEMAAH.

“Nur, aku tak jadi lah datang…”, Asiah beritahu saya menerusi telefon. Saya mengajaknya datang ke bilik saya untuk berbuka puasa bersama dan dalam masa yang sama berbincang sesuatu.

“Tapi plan asal tadi aku nak pergi…” Asiah sambung.

“La…kenapa? Aku dah masak nasi goreng dah untuk kau..” Saya sedikit kecewa. Tapi tak mengapalah, nampaknya nasi goreng ini perlu disedekahkan.

“Ada hal sikit lah, sori Nur.. Tak apa, nanti ko bawa nasi goreng tu ke kelas esok ya!”, Asiah berseloroh. Kami ketawa berdua dalam perbualan.

Gembira rasanya bergerak dalam berjemaah. Sama-sama berbincang untuk menyelesaikan masalah ummat, maksud saya dunia dakwah dan membincangkan sesuatu tugasan yang tak terlaksana. Walaupun saya akui, saya ini masih mentah, dengan adanya sahabat-sahabat lain terutamanya yang berpengalaman dan bersemangat bekerja banyak membantu saya menjadikan saya istiqamah dalam posisi saya.


CONAN?

“Pernah tengok cerita detektif conan tak?”, tanya seorang sahabat.

“Pernah, kenapa?”, saya balas.

“Aplikasikanlah dalam dunia dakwah, kan ada mesej yang baik, terutamanya hidup berkumpulan”. Terketuk ayat tersebut ke benak.

Ada betulnya. Dah lama sangat saya tinggalkan kartun bersiri itu. Teringat lagi fungsi Shinichi Kudo sebagai ‘mas’ul’ bagi tiga detektif cilik bawahnya (subordinate) , dia membentuk sebuah kumpulan bersama 3 teman sekelasnya, iaitu Ayumi Yoshida, Mitsuhiko Tsuburaya, dan Genta Kojima. Ia seolah-olah menggambarkan seorang yang mengaplikasikan 3T (ta’aruf, tafahum dan takaful). Kartun yang juga menyuntik motivasi dan membentuk pemikiran. Entah sampai manalah agaknya cerita itu hari ini sehingga orang masih tergila-gila ceritanya.

Saya, sewaktu kecil dahulu juga tidak terlepas, selalu mengadap depan TV tengok cerita Conan sehingga leka untuk keluar bermain-main . Setahu saya, cerita kartun ini masih belum habis. Apa yang saya masih ingat, hidupnya cerita Conan itu, betul-betul menggambarkan bahawa bersatu-padulah punca kekuatan siasatan mereka. Posisi-posisi hebat dikhususkan bagi mereka yang mempunyai kelebihan berfungsi untuk tujuan "offense dan defense".

Cukup cerita kartun di sini.

Saya nampak di sini, dalam posisi berjemaah, kita rasa senang apabila setiap ahli dalam kumpulan sentiasa berganding bahu dengan kemahiran masing-masing. Selalunya, dalam organisasi, saya selalu memegang posisi setiausaha. Kerja-kerja yang berkaitan dengan multimedia diserahkan kepada saya. Saya suka mencari maklumat dan menulis, oleh sebab itulah saya tidak ada masalah dalam bekerja. Itu sahaja posisi saya, tak lebih. Yang lain, khususkan oleh sahabat-sahabat yang lain.

“Strength lies in differences, not in similarities”


MENCABAR POSISI DIRI

Saya tidak berapa kisah sekiranya ketika kita bekerja, orang tidak ambil endah apa usaha yang dilakukan. Tetapi yang menjadi masalah adalah kurangnya respons dari ahli-ahli yang lain. Seringkali perkara ini berlaku mungkin kerana kerja mereka yang juga bertindih-tindih. Komunikasi dan perhubungan boleh jadi semakin lama semakin rapuh menyebabkan matlamat tak menjadi.

Orang dulu-dulu kata ibarat lidi nan sebatang mudah dipatahkan, lidi segulung payah dihancurkan. Namun, bagaimana jika lidi-lidi itu tadi rapuh dimakan anai-anai? Banyak tak banyak, tentu juga mudah dipatahkan.

Seorang ustaz ada mengatakan, “Jangan jadi seperti Ultraman, bergerak seorang diri. Akhirnya tumbang entah ke mana. Jadilah seperti Power Rangers, ada yang jadi kaki, tangan, badan dan kepala akhirnya utuh menjadi robot yang gagah di medan perlawanan”, geli hati saya dengarnya, tetapi fakta itu betul!

John C. Maxwell, seorang pakar latihan kepimpinan (leadership training) ada memberi tahu, “one is too small number to achieve greatness”. Cuba renungkan apa yang dikatakan;

1.  Teams involve more people, thus affording more resources, ideas and energy than would an individual.
2.  Teams maximize a leader’s potential and minimize her weaknesses. Strengths and weaknesses are more exposed in individuals.
3.  Teams provide multiple perspective on how to meet a need and reach a goal, thus devising several alternatives for each situation.
4.  Teams share the credit for victories and the blame for losses. This fosters genuine humility and authentic community.
5.  Teams keep leaders accountable for the goal.
6.  Teams can simply do more than an individual.

Walaupun kita berbeza posisi, berbeza pemikiran, berbeza ideologi, berbeza usrah mahupun berbeza jemaah. Ambillah posisi masing-masing. Tidak salah berbicara dan bertukar pendapat. Bukan mahu lihat siapa menang siapa salah. Bukan mahu lihat siapa hebat siapa bodoh.

Ubah persepsi diri. Satu perbincangan adalah masanya untuk berganding bahu. Kita satu matlamat, satu akidah. Bersikap prejudis atau berburuk sangka terhadap hamba Allah yang lain adalah satu KECUAIAN yang sangat besar terhadap diri, malah ianya betul-betul memutuskan tali persaudaraan.

“Dan janganlah kamu menyerupai orang-orang yang bercerai-berai dan berselisih sesudah datang keterangan yang jelas kepada mereka. Mereka itulah orang-orang yang mendapat siksa yang berat,” (Surah Ali Imran : 105) 

p/s : artikel ini tiada kena mengena dengan sesiapa. Jangan terasa pula

2 comments:

  1. salam alaik..
    best input ;)
    live in JEMAAH.

    sometimes sweet...
    sometime cold...
    sometimes hot..
    sometimes great..
    sometime hoorroor..

    no matter where..when..everywhere we go..just remember that..
    ALLAH see what we do ;)

    ehehe. salam juang!!

    ReplyDelete

"Allahurobbi..Hakikatnya, sedikit kata-kata dan komen yang berterusan daripada pembaca dan sahabat sekalian sudah mampu memberi semangat dan dorongan kepada penulis yang sedang berperang dengan masa di 'daerah' ini."

THE MOST POPULAR POST